Läskort - natur























Här kommer en språkövning som används inom Montessori (det är dock inte en "äkta" montessoriövning eftersom den utarbetats av en man som heter Glen Dowman, men jag lägger in den här ändå eftersom den finns med i Montessoriprogrammet). Detta är en övning som förbereder barnet för de skrivna ordet och kan göras med mycket små barn (2 år och uppåt). Precis som ett barn lär sig känna igen en bild och sedan hör ordet som hör ihop med denna bild (t ex sol) så kan barnet också lära sig känna igen den skrivna "bilden" av ordet sol. Barnet kan alltså lära sig "läsa" på ett tidigt stadium.
Denna övning kan göras med ett enskilt barn eller med en grupp barn.

Metod:
Steg 1:
Bjud in barnet (eller barnen) till övningen.
Tag med 5 eller mer kort till ett bord eller en matta. Antalet beror på barnets ålder och mognad.
Håll upp högen med kort framför barnet eller barnen. Tag korten bakifrån ett i taget och placera dem allteftersom längst fram i korthögen.
Läs på kortens baksidor och säg orden när de placeras längst fram. Vänd sedan på kortbunten och visa textsidorna på samma sätt.
Upprepa sedan visningen av först bilderna och sedan de skrivna orden.

Steg 2:
Efter 1-3 dagars repetitioner 1-3 ggr per dag placeras korten (antal beror på barnen) med textsidan uppåt på mattan framför barnen och be dem peka på eller ge dig ett speciellt ord (t ex "Kan du peka på traktor?" " Kan du ge mig sol?" osv) Bilden på baksidan blir kontrollen.

Steg 3:
När barnet har övat på steg 2 så är det barnets tur att säga orden allteftersom kortens bilder och texter visas upp.

För att variera denna lek kan man sedan t ex lägga korten i en hög med textsidorna uppåt på mattan. 2-4 barn turas om att säga namnen som står på korten och allteftersom vända på dem och se om det var rätt.

ummasiya

Läs kort om naturen. Materialet innehåller 10 läskort och ett instruktionskort.

Vill du ha materialet så maila mig. [email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0