Bär





Jag har gjort ett material om svenska ätliga bär. Jag har gjort en ny variant av kort denna gång. Korten är 1/4 del av en A4 sida och man kan låta dem sitta ihop eller klippa isär dem till enskilda kort. Dessa stora kort ha en planta, buske eller träd på sig och i mittan finns en liten fyrkant där barnet ska lägga in rätt bärkort. Till detta finns ett kontrollkort med vad varje bär heter.

Jag har valt att bara ta med ätliga bär, det finns dock fler bär i svenska skogar och planteringar som inte är ätliga och därför bör du prata med barnet om detta. Ett barn ska aldrig smaka på bär utan att en vuxen är med och man ska bara äta bär som man är alldeles säker på vad det är. 

Bären som är med i materialet är: hjortron, lingon, smultron, blåbär, tranbär, stenbär, åkerbär, björnbär, jordgubbe, krusbär, hallon, vinbär, kapkrusbär, rönnbär, fläderbär, enbär och slånbär.

Jag har även gjort 3 dels kort med samma bär som barnet kan sortera i bär som vi människor planterat eller bär som växer i skogen, som är vilda. Jag har valt att ha smultron som vilda och hallon som planterade trots att de finns både och.


  

Vill du ha materialet så maila mig så mailar jag det till dig. [email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0